Vaiherikkaat ajat kokenut sekä historiallisissa tapahtumissa mukana ollut satamahinaaja M/s Alpo Toppilan satamassa
Alus rakennettiin v. 1943 USA:ssa City Islandilla, tilaajana U.S. Army. Hinaajan nimeksi tuli ST-335. Samana vuonna se tuli saattueen mukana Eurooppaan osallistuakseen Normandian maihinnousun valmisteluihin. Operaatioon osallistuneiden hinaajien tehtäviin kuului muun muassa keinotekoisen sataman osien, polttoaineputkistojen ja erilaisten alusten hinaus ja siirtely. Maihinnousussa oli mukana noin 6000 alusta, joista vain osa selvisi sotanäyttämöllä toimintakuntoisina takaisin. ST-335 oli yksi näistä. Tämän jälkeen se hinasi huolto- ja sotakalustoa Englannista kanaalin yli Ranskaan.
Suomen kansanhuoltoministeriön hankintana se siirtyi Suomen rannikkolaivaston rulliin v. 1946 ja sai nimekseen DR-18. Alus toimi miinanraivaustehtävissä Suomenlahdella. Näissä töissä menetettiin tai vaurioitui 20 alusta. DR-18:n matka jatkui ja se siirtyi avustamaan sotakorvaushinauksissa.
Vuonna 1951 Oulun kaupunki osti aluksen ja siihen tehtiin F.W. Hollmingin Rauman telakalla Perämeren talvisiin olosuhteisiin tarvittavat muutostyöt; keulaan tehtiin jäävahvistus. Alus sai kasteessa nimekseen Alpo, silloisen apulaiskaupunginjohtaja Alpo Aution mukaan. Alpo -nimisenä hinaaja tuli tutuksi oululaisille sodan jälkeen vilkastuneessa Toppilan sataman rahti- ja laivaliikenteessä.
M/s Alpo toimi satamajäänsärkijänä ja hinaajana vuosina 1952 - 1971, kunnes sen tehtäviin ostettiin uusi alus. Sen jälkeen Alpo toimi vielä avustavana hinaajana vuoteen 1990 asti. Vuosina 1991 - 1995 alusta pidettiin kunnossa kriisiajan tarpeita varten. Vuodesta 1995 lähtien Alposta huolehti vapaaehtoisin voimin entiset merenkulkijat eli Oulun Laivanpäällystöyhdistyksen ja Konemestariyhdistyksen väki.
Vuonna
1999 Oulun kaupunki
päätti luopua Alposta tarpeettomana ja se oli jo
vähällä joutua romutettavaksi. Aluksesta kaavailtiin muun muassa museolaivaa
ja rantakahvilaa. Eri vaiheiden ja tarjouskilpailun jälkeen Alpo siirtyi sitä
varten perustettavan yhtiön, Toppilan Möljä Oy:n omistukseen. Kaupan ehtojen
mukaan alus tulee pitää Oulussa, kotisatamanaan Toppilan salmi. Vastavuoroisesti
kaupungin tulee osoittaa ja tarjota sille laituri- ja säilytyspaikka sekä
huoltoalue.
© Copyright Timo Iik 2011 | Netplaza Oy |
http://www.toppilanpukseeri.fi | 27.11.2011 07:07:45 +0200 |